Journey Builder - FAQ

Syftet med Journey Builder är att du ska kunna kommunicera mer men samtidigt med färre utskick. När du sätter upp en Journey kommer du kunna bygga flera olika flöden, såkallade "lanes" med både mail och SMS-utskick. Om en medlem eller kund matchar med flera segment i din Journey, exempelvis om ni satt upp kommunikation om "Nyheter", "Back-in-stock" och ett "Erbjudande", så skickas detta som ett sammanslaget mail till medlemmen/kunden istället för tre separata utskick. Vi rekommenderar även att du läser vår Journey Builder - kom igång guide innan du sätter igång. 

Här har vi svarat på de vanligaste frågorna för Journey Builder: 

  1. Hur fungerar Header & Footer i Journey Builder
  2. Hur ändrar jag avsändare i Journey Builder
  3. Hur länkar jag i knappen?
  4. Hur fungerar switchar i Journey Builder?
  5. Flytta content set mellan Journeys?
  6. Felsökning: Min Journey skickas inte
  7. Trigga mail på orderhistorik
  8. Skicka mail när en mottagare inte har handlat på X dagar?

I Journey Builder kallar vi Header och Footer för "Sidhuvud" och "Sidfot". I varje Journey lägger du till ditt "Sidhuvud" och "Sidfot" där du ser på bilden nedan att det är inringat,  och aldrig inne i själva mailbyggaren.


2. Hur ändrar jag avsändare i Journey Builder

Inne i Editorn inne i mailet, klickar du på pilen som är inringat på bilden

Då kommer denna vyn upp. Där kan du välja att ändra både "Avsändare namn" och "Avsändare email"


3. Lägg till en knapp med länk

Du kan lägga till en knapp på två sätt, antingen finns det knapp i "Editorn", eller så kan du dra upp "Button" blocket där du vill ha den i mailet. Där kommer du kunna styla knappen efter dina preferenser och lägga till en länk. 

Den här pop-up kommer automatiskt upp när du lägger till en knapp. I det inringade fältet lägger du till länken. 


4. Hur fungerar Switchar i Journey Builder

Här we describe how a switch works, as the video below shows, it is first 2 switches (1st order, and 3+ orders) I add another switch with segment "Journey VIP" and add another image.

Different switches are connected to different segments. If a receiver were to match multiple segments, the priority is the segment you match first. So, if a recipient matches both 3+ orders and Journey VIP, the recipient will receive 3+ orders because that switch comes first. 


5. Flytta content set mellan Journeys

För att kunna flytta ett content set mellan olika Journeys så måste man först se till att trigger typen är samma som du flyttar till. I detta exempel så vill jag flytta content setet "15% rabatt" till lanen/flödet "Winback".

  1. Klicka på de tre prickarna på de mailet du vill flytta
  2. Klicka på "Flytta till"
  3. Sedan väljer du vilken "Journey" du vill flytta till
  4. Sen till vilken "Lane/Flöde"

Som du nu ser ligger mailet "15% rabatt!"


6. Felsökning: Min Journey skickas inte

Ett enkelt misstag är att man glömmer att aktivera hela "Journeyn". Dubbelkolla att allt är ligger som "Aktiv" och inte bara enbart själva mail. 

  1. Här aktiverar du hela Journeyn
  2. Även enstaka mail måste vara "Aktiva"
  3. Här ser du att alla mailen i denna "Lane/Flöde" är aktivt

Ett annat enkelt misstag som man kan göra är att man glömt välja "Segment" inne i mailet. Dubbelkolla så att du valt något här. 


7. Trigger mail on order history

Man kan bygga upp sina win-back mail på två olika sätt, skillnaden är om man vill trigga ett mail X dagar sedan man gjorde  senaste köpet, eller när en order är X dagar gammal. Vi kommer att visa båda!

Send mail when an order is X days old

Börja med att klicka dig in på så att vi kan byta "Trigger" typ till "Relativt datum"

  1. Klicka i "Relativit datum"
  2. Välj medlemsfält "Date"
  3. Klicka spara

Sen är det bara att fylla i efter hur många dagar du vill att det ska skickas ut, och se till att klicka i så mailet även är "Aktivit"

Send mail when a recipient hasn't shopd on X days 

Om vi vill trigga ett mail på när det var X dagar sedan en mottagare senast handlat så gör man ett filter med regeln Order.date, i detta fallet 120 dagar sedan. i filtret kan du självklart välja efter hur många dagar du vill. 

Gå in och skapa ett nytt "Filter", här kan du läsa om hur man skapar ett Filter. Följ denna bild steg för steg och se till att allt är ifyllt korrekt. 

Efter att filtret är skapat, gå tillbaka in i "Journey Builder", dubbelkolla att triggern är rätt, precis som i steget ovan. Ändra sedan segmentet till ditt nya filter du skapat. 

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Need more help? Contact Us Contact Us