Taggar - FAQ

I denna artikel kommer vi gå igenom vanliga frågor om taggar. Om du känner dig osäker på vad en tagg är rekommenderar vi att ni läser artikeln om Taggar. Om du fortfarande känner att du har frågor så kan du höra av dig till support@rule.se

Vi kommer att gå genom:

  1. Hur exkluderar jag en tagg från ett utskick?
  2. How do I merge multiple tags?
  3. Hur ändrar jag eller lägger till tagg/taggar?
  4. Hur flyttar jag en medlem från en tagg till en annan?
  5. Hur tar jag bort eller lägger till en tagg/taggar på en kund
  6. Kan man skicka till flera taggar på samma gång 
  7. Hur hittar jag en kund i en tagg

1. Hur exkludera jag en tagg från ett utskick?

To exclude a tag or filter, first type a minus sign before entering the tag name. Then the tag in question will be highlighted in red and the members of that list will not receive the mailing, regardless of whether they are included in other tags. 

Note that this must be done before a mailing is made, i.e. when a campaign is still in draft or scheduled form, for example, and cannot be changed afterwards.

2. Hur slår jag ihop flera taggar?

Vi rekommenderar löpande viss "städning" av medlemstaggarna för att underlätta för er egen organisation. En lösning kan ibland vara att för ihop fler befintliga taggar till en, tex.  Nyhetsbrev-taggen för att förenkla administrationen. 

To merge two or more tags, do the following: 

Börja med att exportera innehållet från den taggen ni vill flytta medlemmarna ifrån. Gå till Taggar & filter, välj aktuell tagg och klicka på knappen  Exportera.

Sedan klickar man in sig på den taggen/taggarna man vill fylla på. Där klickar man på knappen Importera och väljer den i första steget exporterade filen. 

Som ett avslutande steg så kan man då ta bort den första taggen, var innehåll man exporterat och kopierat över. Klicka in dig i taggen och välj sedan Radera tagg. 

3. Hur ändrar jag eller lägger till tagg/taggar som filter ska baserad på?

To change or add a tag on which a filter should be based, start by entering the desired filter. You do this via the menu and then tags and filters, then filter. 

You will be presented with the existing filters on your account. Click on the filter you want to correct, which will lead you to this view:

At the field in the middle where it says "based on/Based on" you will see that it shows what the filter is currently based on. To add, remove, or correct the tags here, you can place the mouse cursor next to in this case, the "new customer" tag, and start typing in a new tag:

Then click the "Save" button on the top left to sync the filter.

4. Hur flyttar jag en medlem från en tagg till en annan?

1. Klicka på "Taggar & Filter"

2.  Klicka dig in på taggen som du vill flytta medlemmar från!

3. Klicka på "Exportera"

Bläddra längst ner på sidan du hamnat när du klickat på "Exportera"

1. Välj "Tagg" i Swichen
2. Välj vilken tagg du vill att dina medlemmar ska flyttas till. 
3. När du är klar så klickar du på "Exportera"

5. Hur tar jag bort eller lägger till en tagg/taggar på en kund?

I denna artikel kommer vi gå genom hur man ta bort och/eller tar bort en tagg på enskilda kunder. 

Såhär gör du:

  1. Klicka på "Medlemsikonen"
  2. In på medlemmar
  3. På den medlemmen du vill lägga till eller ta bort tagg på klickar på de "Tre prickarna" längst till höger och väljer "Visa profil"

När du är inne på den medlemmen du vill ändra taggar på, är det bara att klicka "kryss" på den tagg/taggar du vill ta bort. Vill du lägga till fler eller en ny tagg - klicka på "Välj taggar". 

Note that members without a tag will not be affiliated and cannot become recipients of promotions. 

Members without a tag can then be found under Settings - Admin and members without tag.

6. Kan man skicka till flera taggar på samma gång?

Självklart kan man skicka kampanjer till flera taggar samtidigt. Där i fältet för mottagare, '' Till'', anger man de taggar som man vill ska få nyhetsbrevet. Man klickar i rutan och börja skriva det första taggnamnet så kommer alternativen upp automatiskt. Därefter börjar man skriva på nästa taggnamn man vill lägga till och väljer den.

7. Hur hittar jag en kund i en tagg?

  1. Gå till "Taggar & Filter"
  2. Var inne på "Taggar"
  3. Här kan du antingen söka efter den tagg, eller klicka dig in på den taggen i fältet under. 

När du är inne i den tagg du vill hitta en medlem, kan du söka i fältet, som du ser kommer den medlem upp.

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Need more help? Contact Us Contact Us