Filter - FAQ
I den här artikeln kommer vi gå igenom vanliga frågor angående filter. Vi rekommenderar att ni börjar att läsa om Filter om ni känner er osäkra på vad det är eller hur man sätter upp ett filter. Om ni har andra frågor eller stöter på problem kan ni höra av er till support@rule.se
Vi kommer att gå igenom följande:
- Hur exkluderar jag ett filter från ett utskick?
- Hur man kopierar filter
- Filtrerar på spärrade medlemmar
- How do I move a member to another filter? For example, another language filter?
- Varför stämmer inte antalet medlemmar i filtret
- Exclude members in filters with specific tag
1. Hur exkluderar jag ett filter från ett utskick?
To exclude a tag or filter, first type a minus sign before entering the tag name. Then the tag in question will be highlighted in red and the members of that list will not receive the mailing, regardless of whether they are included in other tags.
Note that this must be done before a mailing is made, i.e. when a campaign is still in draft or scheduled form, for example, and cannot be changed afterwards.
2. Hur kopierar man filter
If you want to be able to copy filters that you already have, with the same tags, the same rules, you can do it this way:
- Klicka på "Kopiera" inne på det filtret du vill kopiera
När filtret sedan är kopierat och klart, kommer ni finna det kopierade filtret under era filter, med samma namn som det filtret ni kopierat av med ett "copy" på slutet som ni ser på bilden nedan. Ni kan ändra namnet på filtret genom gå in och klicka på namnet och sedan klicka på bocken så sparas det nya namnet på filtret.
3. Filtrera på spärrade medlemmar
You can filter on blocked members of Rule, this allows you to get more information about your members and can see if they have unsubscribed from email campaigns, sms campaigns, transactional sms and transactional emails.
- Var inne på "Taggar & Filter"
- Sedan klickar du in dig på "Filter"
- Sedan klickar du in dig på det filtret du vill filtrera ut dina spärrade medlemmar
- Klicka på "Ny regel"
- Sedan väljer du "Spärra"
- Väljer "är lika med"
- Här väljer du om det är "Mailkampanj" eller "SMS kampanj" du vill filtrerar ut ifrån, eller så kan du välja båda.
- Sedan spara du din nya "Regel"
- Här kommer du se alla spärrade medlemmar.
4. Hur flyttar jag en medlem till ett annat filter? Till ex. annat spårkfilter?
If a member, for example, wishes to receive the newsletter in English instead of Swedish, or if there is another reason why you need to change filters on a member, please follow the information below:
A spontaneous question that can emerge is; "Is it enough to change the language of the member to English? When the customer already has a different language registered ". The answer to that question is yes, it does.
- När ni ändrar medlemmens språk från till ex. svenska till engelska på medlemmens kundkort, dvs på språk så känner systemet av denna ändring och ändrar så att medlemmen tillhör det andra önskade till ex. språkfiltret.
- Another example is if you want to change the country the member is tied to via filter, you have to import the member again, with the new country data.
- Notera att det krävs att filtret ni önskar ändra till är skapat. Läs mer om hur ni skapar filter här.
- För att sedan se ändringen av filter på önskad medlem måste ni spara filtret på nytt, dvs gå in på filter och taggar och välja det berörda filtret, och klicka på spara. På så sätt uppdateras medlemmens kundkort och ni kan se att medlemmen nu tillhör ett annat filter.
5. Varför stämmer inte antalet medlemmar i filtret?
Rule filters are constantly updated — in the background. However, it does not always appear in the interface how many members are included in the filter. The number you see, when you look at a filter, is the number that it was when the last manual update (sync) was made.
This can sometimes create uncertainty: "Is it reasonable that I have so few customers in my filter?". However, as mentioned above, what is visible in your filter in the interface does not need to match the number of members that are actually in the filter.
The number of members in the filter appears updated in the interface when:
- You create your filter for the first time
- You enter a ready filter and press Save (the number of members will be updated)
The number of members is not displayed in the interface when:
- Du gör en kampanj och skickar den till ett filter (då ser du det uppdaterade antalet medlemmar i kampanjsammanställningen i steget innan du trycker på Skicka)
- An API call comes with a receiver that matches an Automation (in which case the individual recipient is immediately added to the filter but not displayed in the interface)
So you can be calm about the filters being updated as they should. And that you can, if you want to know the current status of a specific filter, go into it and press the SAVE button – then it will be updated and you can see the number.
6. Exkludera medlemmar i filter med specifik tagg
En medlem kan finnas i flera taggar samtidigt. Om man t.ex. vill se alla medlemmar som enbart finns i taggen OrderProcessing och inte i OrderCompleted kan man exkludera dessa medlemmar i ett filter. För att göra det skapar man upp ett filter som vanligt. Och så man väljer taggar som filtret ska baseras på i detta fall OrderProcessing, sedan väljer man taggen man ska exkludera. För att göra det skriver man "-" (minus) innan och väljer tagg.

7. Hur tar jag bort filter från kunder?
You cannot remove filters from individual customers in the same way as permission with tag.
The reason is that filters are based on rules based on the member data of each customer. Filters are created based on rules controlled by customers ' actions and their member data. See the example below where the filter is controlled after the purchase (OrderCreated) of the dress, which means that the customer gets the filter "Dresses" on it.
To adjust the member data, correct the customer's information from scratch in your database.
For more information about filters on individual customers, describe your case to support@rule.se så får du hjälp.