Att göra A/B-tester i Rule
Att använda sig av A/B-tester är ett utmärkt sätt att mäta och utvärdera sitt kampanjarbete. Inställningarna görs enkelt via e-postbyggaren, där du skapar kampanjens innehåll, anger mottagare, rubrik et cetera.
Följ punkterna nedan för att skapa ett A/B-test.
- Från startskärmen: Klicka på Skapa ny kampanj
- Från Kampanjer längs gröna navigeringslisten: Klicka på Nytt mail
- Skapa den kampanj som ska utgöra grunden för ditt A/B-test – det vill säga den kampanj som du i senare steg ska kopiera till olika versioner
- När du är nöjd med din Kampanj 1, klicka på texten Statistik för att gå vidare:
- Klicka på Aktivera nu för att inleda skapandet av ditt A/B-test:
- Nu ser du första delkampanjen – din huvudversion – i ditt A/B-test.
- Genom att sedan klicka på Skapa en ny testversion väljer du hur många delar du vill splitta ditt A/B-test på. När du har skapat så många kampanjer som du vill ha i ditt A/B-test (ja, du kan välja fler än två om du önskar!) kan du gå in och redigera de alternativa versionerna som du vill ha dem:
- När du har redigerat Kampanj 2 klicka på Spara och sedan Sammanfattning och schemalägg:
- Då kommer du till inställningen för hur du ska skicka ditt A/B-test. Bestäm hur stor del av mottagarna som ska vara del av testet. Välj hur många timmar testet ska löpa. Avgör vem som ska anses bli vinnare i testet och om vinnarkampanjen ska skickas ut automatiskt efter testet eller om du ska skicka det manuellt:
- Avslutningsvis väljer du om A/B-testet ska skickas nu, schemaläggas eller sparas i utkast för att skickas senare:
(Om du väljer att klicka på Direkt - Skicka nu. Klicka därefter på gröna knappen som säger Skicka. Då skickas testet ut omgående!)
Om du vill avbryta ditt A/B-test och i stället bara vill skicka ut det som en vanlig kampanj kan du enkelt radera din B-kampanj, kopiera A kampanjen på nytt. Sen i sammanfattningssteget väljer du att skicka ut din kampanj till 100 procent av din målgrupp:
UTM spårning av A/B test
När du skapar upp A/B test då kan man sätta unika UTM-taggar för att spåra statistiken i google analytics. Du har även möjlighet att sätta en egen UTM-tagg för vinnande A/B test. Om du lämnar fältet Custom winner UTM tag tomt så tar vi vinnande kampanjens UTM-tagg och lägger till "_winner" för att kunna skilja på A/B testen.
Observera att statistiken fortsätter att uppdateras i ditt a/b test även efter att vinnaren skickats ut.
Läs om tips gällande A/B-tester på vår blogg.