Vad innebär studsar?
När du har skickat ut ett mail kommer du efteråt i statistikvyn under studsar-fliken se en sammanställning av e-postadresser där mailet har studsat, dvs inte nått mottagaren. Den mest förekommande orsaken är att ditt mail har blivit stoppat av mottagande server.
-Studsar kategoriseras in i två olika kategorier: Mjuk eller hård studs.
-På knappen ovan till höger kan man växla mellan att se de mjuka respektive hårda studsarna.
Mjuk studs:
-Misslyckad leverans till följd av tillfälliga problem hos mottagaren, som exempelvis full inkorg eller problem hos mottagarens inbox-leverantör. När man klickar på en e-postadress som fått en mjuk studs ser man en gul markering och vanligtvis en anledning till studsen:
-När mail har studsat mer än 3 ggr till en mottagare blir adressen rödmarkerad, dvs till en hårdstuds. Vidare blir då alltså adressen spärrad.
Hård studs:
-En hård studs indikerar en permanent anledning till att e-postmeddelanden inte kan levereras till mottagaren. Det finns många anledningar till hårda studsar, men några vanliga orsaker är att e-postadressen eller domännamnet inte existerar alternativt att mottagarens emailserver har blockerat leverans av mail.
Söka på enskilda mottagare:
-För att ta reda på varför vissa utskick inte nått önskad mottagare så kan man via sökfältet söka fram orsaken hos enskilda mottagare.
Sök fram önskad kund/medlem och klicka på penn-ikonen på kundkortet. Då kommer ett rött och/eller gult fält visas för att markera nivån på studs tillsammans med en förklaring.