Exempel på Automationer

I den här artikeln kommer vi gå igenom olika typer av Automationer du kan sätta upp. 

Vi kommer att gå igenom följande:

  1. Steg 1 - hur du sätter upp en Automation
  2. Välkomstmail
  3. Grattis automation
  4. Digital gift cards

1. Steg 1. 

  1. Klicka på "Dashboard"
  2. Och sen in på "Automation"

För att påbörja din automatisering, klicka på "Ny automation"

  1. Name your automation flow
  2. Välj vad du vill trigga iväg dina automationer på ,"Tagg" eller "Filter", om du är osäker vad skillnaden är, finns en enkel förklaring här!
  3. Välj trigger, i detta fall valde vi en "Tagg" som vi döpt till "Välkomstslinga"
  4. Här väljer du om vill påbörja ditt automationsflöde med "Mail" eller "SMS"

  1. Vi valde att börja med ett "Mail", då kommer du hamna i denna vyn för att välja vilken mall, "Custom Super Template" är en mall där alla block man kan tänka sig behöva finns. Dom blocken du inte behöver, kan du givetvis ta bort. Vill du veta mer om hur man bygger sina mail kan du göra dethär!
  2. There is also a library of other templates you can use

  1. Här skriver du i "Avsändaren", kan vara namn, företag eller organisation 
  2. Ange "Mailadress"
  3. Ange din "Rubrik"
  4. When you make changes inside your email, make sure you always save.
  5. Här hittar du "Bildbank" för att lägga till bilder i dina mail
  6. Om du vill byta din mailmall, klicka på "Ändra mall"
  7. You also have the option to preview all your emails

  1. After you've made your email and saved it, you'll see that your first email is there in your automation feed.
  2. As you can see on both "2", it is still not active yet, so you don't need to worry that something is being sent yet.
  3. Här ser du olika ikoner, "redigera meddelande", "visa statistik", "schemaläggning" och "radera mailet"
  4. After that, you can continue to expand your flow.

Remember to set each email or SMS only in the loop according to how many days you want something to be sent

  1. Efter att du gjort klart ditt flöde så som du vill ha det, dubbelkolla så att allt i flödet är i bockat som "Aktiv"
  2. När du känner dig helt klar och vill att flödet ska börjas skicka iväg, bockar du även i "Aktiv" för hela det flödet, då flyttas det från "Inaktiva", till "Aktiva".

2. Välkomstslinga 

Följ hela steg 1 så har du ett "Välkomstbrev". Om du vill utöka denna automation till flera mail eller SMS, klicka då på "Lägg till mail" eller "Lägg till SMS".

När du skapat upp de mail du vill skickas. Se till att schemalägga detta då. Klicka på "Kugghjulet" för att "Redigera tidsinställningar för aktivitet".

Då kommer denna vy upp. Om du vill skicka det efter en dag efter att det första har skickats ut, fyller du i "1" där det står "0", där kan du självklart välja efter hur många dagar du vill samt lägga till "Timmar". Sedan klickar du på "Spara". 

Sedan är det bara att fortsätta bygga på hur många mail eller SMS du vill i denna slinga. Kom ihåg att tidsinställa och spara allt!

3. Grattis på födelsedagen Automation

  • Börja med att följa steg 1. 
  • Istället för att skapa ett Välkomstmail skapar du upp hur du vill att ditt "Grattis på födelsedagen" ska se ut. 
  • Välj en tagg som alla dina medlemmar ligger i. Är osäker vad taggar är kan du läsa mer om Taggar
  • När du ska schemalägga din automation gör du följande för att det ska skickas ut på på "Datum":
  1. Välj triggertyp till "Datum"
  2. Välj medlemsfält "Birthdate"
  3. Välj "är dagar sedan (årligen)
  4. Ha "0" här
  5. Bestäm vilken tid på dygnet du vill att det ska skickas ut
  6. Glöm inte att spara

Klart! Nu kommer dina kunder/medlemmar få ett födelsedagsutskick

4. Digitala presentkort 

When you create digital gift cards, you as a company choose how your gift cards will look, what text will be on the gift card and how you want to deliver it to the customer. In turn, your customers are free to choose what they want to buy, when and to whom it will be delivered, and via which delivery method. The rest of the process is handled by the automated system in Rule. 

How do you set this up? 

1. Create internally a list of unique discount codes that customers can use on your website. Then upload the file with the discount codes in Rule. Read how to do this in our guide Rabattkoder i Rule

2. Create filter med regel för presentkortet som kunden har köpt. Detta kan skilja sig beroende på vilken e-handelsplattform man använder sig utav och hur Rule får in data av dessa, ex. så kan det vara via SKU alltså artikelnummer. 

3. The mail for the gift cards is put up in a automation triggered by the filter you have created. You create the email for the automation the way you want the gift cards to look to the recipient.

4. You add the code for the discount codes to the email sent to customers. See below for an example of how this can be included in the email:

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.

Need more help? Contact Us Contact Us